کد خبر: ۳۹۹۲۵۶
۳۱ تير ۱۴۰۲ - ۰۲:۰۰
0
هره‌برداری از تصفیه خانه کانال مسیل باختر با ظرفیت ۱۵۰۰ مترمکعب به زودی انجام می شود.

جزییات تصفیه‌خانه‌های پایتخت برای تأمین آب در گرم‌ترین روز‌های سال/ چکش‌کاری لایحه بازچرخانی آب بهره‌برداری از تصفیه خانه کانال مسیل باختر با ظرفیت ۱۵۰۰ مترمکعب به زودی انجام می شود.

هرچند آبخوان زیرزمینی دشت تهران، توانایی تامین ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال را داراست، اما چندین سال است که به دلایل مختلف از جمله گسترش کشاورزی در حاشیه شهر، افزایش جمعیت و لزوم تامین آب شرب و مصارف عمومی و فضای سبز در شهر بیش از ۸۰۰ میلیون مترمکعب در سال از آن برداشت می‌شود که صدمات جبران ناپذیری از جمله فرونشست زمین که از آن به عنوان مهم‌ترین بحران خاموش شهر یاد می‌شود را درپی خواهد داشت.

وضعیتی که به خوبی بیانگر شدت برداشت بی‌رویه و فراتر از ظرفیت دشت تهران را دارد و شواهد نشان می‌دهد، اوضاع در سایر نقاط کشور هم چندان چنگی به دل نمی‌زند و به دلیل اقلیم گرم و خشک و برداشت‌های نظارت‌گریز از منابع آبی زیرزمینی، تناسبی میان ورودی و خروجی دشت‌ها وجود ندارد.  

در همین رابطه، حلیا سادات حسینی رئیس اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره وضعیت تأمین آب فضای سبز در پایتخت گفت: شهرداری تهران به عنوان متولی نگهداشت فضای سبز شهری با چالش تأمین آب مورد نیاز فضای سبز و خدمات شهری رو به روست. بر این اساس، استفاده از منابع آب نامتعارف مانند فاضلاب و رواناب‌های سطحی تصفیه شده و آب باران برای آبیاری فضای سبز و استفاده در خدمات شهری می‌تواند مورد توجه ویژه مدیران و دست اندرکاران قرار بگیرد.

حسینی ادامه داد: در همین راستا پروژه طراحی و اجرای روش‌های بازیافت آب و سیستم‌های تصفیه فاضلاب از سال ۱۳۹۱ در سرفصل‌های بودجه شهرداری تهران ایجاد و تاکنون پایدار بوده است.

وی افزود: به همین منظور طرح احداث تصفیه خانه و پکیج تصفیه فاضلاب بر روی کانال‌ها و مسیل‌ها در مناطق ۲، ۴، ۸، ۱۳، ۱۵، ۱۹ و ۲۲، همچنین بررسی گزارش‌های امکان سنجی و طراحی پایه و تفصیلی مناطق ۳، ۲، ۷، ۹، ۱۱، ۱۳، ۱۶ و ۱۹ تهیه شده است.

رئیس اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران از ساخت و افتتاح تصفیه خانه بر روی کانال مسیل باختر با ظرفیت ۱۵۰۰ مترمکعب در روز در منطقه ۸ و همچنین بازطراحی و تکمیل و افتتاح تصفیه خانه میدان مرکزی میوه و تره‌بار مرکزی در منطقه ۱۹ شهرداری خبر داد و گفت: احداث فاز ۲ تصفیه خانه نهج‌البلاغه بر روی کانال فرحزاد با ظرفیت ۵۲۵۰ مترمکعب در روز در منطقه ۲ به زودی کلید خواهد خورد.

وی افزود: همچنین بهره‌برداری از تصفیه خانه کانال مسیل باختر با ظرفیت ۱۵۰۰ مترمکعب به زودی انجام خواهد گرفت.

حسینی بر نظارت مطالعات امکان سنجی و طراحی تفصیلی تصفیه خانه بر روی تقاطع مسیل منوچهری با جاجرود با ظرفیت ۱۰۰۰ مترمکعب در روز نیز اشاره کرد و ابراز داشت: نظارت بر مطالعات امکان‌سنجی، جانمایی و طراحی تفصیلی تصفیه خانه بر روی کانال فیروزآبادی با ظرفیت ۹۰۰ مترمکعب در روز در منطقه ۱۶ و بهره‌برداری، بازطراحی و تکمیل تصفیه خانه میدان مرکزی میوه و تره‌بار مرکزی با ظرفیت ۲۰۰۰ مترمکعب در روز در منطقه ۱۹ از دیگر اقدامات این اداره کل است.

رئیس اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به تدوین لایحه و برنامه عملیاتی بازچرخانی آب و ضرورت انجام از این پروژه، گفت: در جلساتی که با ادارات کل برنامه‌ریزی و توسعه شهری معاونت‌های خدمات شهری و محیط‌زیست، فنی و عمرانی، شهرسازی و معماری و سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران برگزار می‌شود، بر تهیه و تدوین پیش نویس لایحه براساس مصوبه شورای شهر تهران تاکید می‌شود.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش مجامع بیشتر
تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

تولید 300 هزارتن کاتد به رغم کاهش بیش از 16 هزار تنی مصرف قراضه مس در سال 1401

مدیرعامل مس در مجمع عمومی عادی این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران در تالار وزارت کشور برگزار شد از کسب رتبه پنجم ذخایر جهانی مس تنها با اکتشاف 7 درصدمساحت کشور خبر دادو گفت: با توسعه اکتشافات رسیدن به رتبه دوم و سوم جهانی نیز برای ایران متصور است.
پربازدید
پرطرفدارترین
برای دریافت خبرنامه پول نیوز ایمیل خود را وارد نمایید: